Fototävling = vinst

Välkända flugfiskaren och duktiga GP-fotogafen Ulf Börjesson höll en tävling

Han hade ett par Leech solglasögon som han testat och utlyste en tävling om bästa insektsbild 2013. Vinnaren fick ett par av testglasögonen.

Ulf var nöjd med bidragen och kunde inte välja en enda vinnare. Till min stora glädje delade jag förstaplats med duktiga Hasse. Kul!

Här historien om min bild:

En junidag 2013 befinner jag mig i en skånsk å på väg hem från Kristianstad. Jag har tidigare på året lyckats få tillstånd att fiska i en sträcka på cirka 500 meter i gränsen mellan jordbruksland och skog mitt i Skåne. Arbetsdagen har varit lång och min fru okeyade att jag stannade till en timme på vägen hem. Klockan var runt elva och det började mörkna i den trädöverhängna ån. Jag stod i ån iklädd vadarstövlar och kastade halvt i blindo (mörkersynen är inte vad den varit en gång) mot kända platser.

Jag hör att det vakar ute i ån men ingen fisk är intresserad av min Klinkhåmer. Då tänder jag pannlampan (som jag bär i västen) och tittar ned. En myriad av spent Danicaspinners flyter förbi….

Sådana flugor har jag inga så jag tar istället fram kameran (Pentax Optio W60) och tar några bilder i pannlampans sken…
Resultat är en bild som inte är ”bra” men som återger känslan därute i den mörka skåneströmmen bland fladdermöss och vakande fisk.

Taggad , , ,

Kommentera

