Varför mina döttrar började fiska

Hittade en gammal text på nätet jag skrev för några år sedan

Och återanvändning är ju inte dumt… Så detta är vad jag skrev:

Hur mina döttrar blev intresserade av fiske:
Nej, jag har inte tjatat på dem och inte köpt dyra grejer som jag tvingat dem att använda. (På ett annat forum köper folk knivar för 900 kronor till sina sexåringar för att de skall ”börja med riktiga grejer…”.)

Det hela började faktiskt med Ray Mears, experten på bushcraft.
När vi flyttade till Löddeköpinge fick jag lite ångest över att det var så… …skoglöst. Jag mindes min barndom i Bohuslän med ringlande bäckar och kuperade skogar dignande av blåbär. 200 vattendrag som havsöringen leker i…
Så jag skaffade samtliga Rays filmer och de rullade medan jag jobbade hemma. Barnen vande sig vid att se den lilla engelsmannen bygga djungelkojor utan spik och göra upp eld med bågdrill.

Sedan tog jag upp mitt flugfiskeintresse igen och fick en film av en bekant, Joe Humphreys film om grunderna i flugfiske.
Den rullade på och följdes av andra tills femåringen en kväll förklarade (när jag tyckte hon kunde välja film efter att ha städat ovanligt bra) att hon ville se filmen med ”Johan”. Vilken Johan? Jo, han som gör flugor.
Johan Klingberg med 12 flugor för strömmande vatten alltså…
De gillar verkligen Johan, och har dessutom träffat honom samt fått flugor av honom.

Nu har de sett säkert 360 timmar med öringfiske, flugbindning och laxfiske.
De kan mer än jag tror om fiske och har nog fått en ganska mjuk inskolning till fiskets värld, ingen pappa som tvingar med dem utan en gradvis ingång till fiskets olika delar, vattnen, olika fiskar, C&R och så vidare.
För några år sedan fick de sina första spön, tre meters toppknutna och fick dessutom fiskar.

I somras kastade de med haspel första gången, tusan vad bra det gick, inga felkast utan mjuka raka kast på kanske 25 meter gång på gång.

Alla mina barn får pilla på mina fiskegrejer och vifta med spöna, jag tror det är bästa sättet att få det hela att bli naturligt.

Nu är det dags för första flugkasten, jag tänker ta med dem till badstranden snart och låta dem lägga några kast i vattenbrynet. Ett tiotal kast och sedan äter vi bullar… Inget att märkvärda sig över, bara något naturligt.

I helgen åker vi till Lomma och metar sarv i Östra dammen.

Om jag jämför fösta fisketuren -då de tyckte det var roligare att plaska med håven i vattnet- med hur det fungerar nu är det glädjande hur de utvecklats. De kan svinga ut tacklet och följa flötet i vattnet. Åttaåringen fick en krok i kragen när vi metade abborre senast men hon tog det lugn och lät mig lossa kroken.
De frågar och lyssnar på vad jag säger om hur fisken fungerar, att man bör ha kroken på olika djup beroende på vilken fisk man är ute efter och hur djupt det är. Att man lyfter in fisken mjukt och bestämt så den hullinglösa kroken inte lossnar… Och så vidare…

Detta är nu fyra år sedan. Och alla döttrarna är fortfarande intresserade av fiske.

Taggad , , , , , ,

2 thoughts on “Varför mina döttrar började fiska

  1. Therese Lundin skriver:

    Vad fint! Känns som ett utomordentligt bra sätt att introducera dem, lite mjukt sådär. Är nog viktigt att det är kravlöst och finns tid för experimenterande och utforskande däremellan. Så att det inte blir påtvingat. Själv fiskade jag både hellre och oftare än min familj när jag var liten. Men det var nog främst min mormors förtjänst. Hon tog alltid med mig ut i båten och det var så spännande att få följa med och hjälpa till. Då kom ju också frågorna och nyfikenheten per automatik.

    Hoppas att ni får många fler fina fiskestunder tillsammans, du och dina döttrar.
    /Therese

  2. Mikael Pertmann skriver:

    Kul att din mormor tog med dig ut så mycket. Jag är övertygad om att både minnena och kunskaperna du fick är något du alltid bär med dig.

    Jag sätter stort hopp till att min ”lokala” klubb köper ny båt. Vi har en gamma svinatung som inte går att släppa ut i ån ensam. Båten finns vid Lödde å 10 minuter med cykel från där jag bor…

Kommentera

