Gula solglasögon

Mina gula sunnisar är toppen

Jag använder alltid glasögon när jag flugfiskar, antingen mina vanliga glasögon eller mina solglasögon med kontaktlinser. Detta för att skydda ögonen och naturligtvis för att se bättre när jag fiskar.

 

Och det finns fyra varianter av att se ”bättre”:

Du vill se torrflugan som flyter femton meter ut i strömmen.
Du vill se knuten du knyter.
Du vill se så bra som möjligt när du fiskar i skymningen.
Du vill se fisken i vattnet när den glider fram och tillbaka.

 

Detta ställer olika krav på glasögon och jag löser det på olika sätt.

Med att använda vanliga glasögon, med att använda läsglasögon (2,5+) och genom att använda solglasögon.

För att se fisken i vattnet använder jag polariserande med linser. Och favoritfärgen är kopparbrun eller rosa. Ibland använder jag gula polariserande när det är dimmigt. Gula glas har den stora fördelen att de höjer kontrasten vilket gör att detaljer och konturer framträder tydligare i disigt väder.

Detta beror på att det kortvågiga blåa ljuset stoppas av de gula glasen och det betyder att himmelen framträder mörkare samt att andra färger (röda och gröna) blir ljusare. Alltså högre kontrast…

Och jag har länge funderat på varför piloter och skyttar har gula glas i skymningen. Faktum är att gula (ickepolariserande) linser gör att du ser bättre i skymningsljuset. Jag använder alltid gula ickepolariserande linser när jag fiskar i skymningsljuset…

 

Här under kustfiske i mars med kopparlinser

sunnisar-01

 

Här mina ”sunnisar” som fungerar olika bra för olika ändamål. Högst upp de med ickepolariserande gula glas vilka jag använder i dåligt ljus.

sunnisar

Taggad , , , , , ,

Kommentera

