Braided leader (flätad tafs)

Köpte en Orvis Braided leader när lönen kom

7,5 fot med 4x tafsspets. Jag har tidigare skrivit om att jag börjat använda både braided och furled tafsar. Furled är tvinnad och braided är flätad, båda är taperade och i änden finns en ögla eller tafsring (vilket jag föredrar) där man knyter in en bit nylonspets.

Dessa tafsar har naturligtvis fördelar och nackdelar. Nackdelarna är att de inte fungerar så bra till djupfiske med nymf i strömmande vatten eftersom deras tjocklek ger ett vattenmotstånd samt att de sägs spreja vatten runt sig vid blindkasten. Det där med vattensprejandet har jag själv inte märkt av och vid känslig fisk bör man ändå inte luftkasta över fisken.

 

Typisk utrustning för mitt skånefiske. Klass 4 och skalbaggar.

braided02

Fördelar då?

  • Rullar över mjukt och jämnt vilket ger bra sträck på tafsspetsen.
  • Blir nästan aldrig ”vindknutar”.
  • Trots att själva tafsen ofta inte är så lång är det inga problem att knyta på en lång tafsspets.
  • Ger mjuka slingor på vattenytan vilket minskar risken för dragg.
  • När den varit uppspolad på rullen blir det ingen ”telefonsladd” av tafsen.
  • Vid nymffiske är det lätt att se på tafsen när den sträcks ut eller drar åt sidan.

Så numera använder jag oftast braided eller furled tafs, både för kustfisket och för strömvattenfisket.

Jag har provat Roman Mosers, Hemmingways och nu Orvis. Många gillar Furled by Hand men jag har själv inte testat dem. Kommer definitivt att göra det dock.

 
Här syns i närbild hur Orvis braided tafs ser ut. När jag packade upp den förundrades jag över hur infettad den var! (Kolla fettflagorna som blänker.)

braided04

Taggad , , , , , , ,

2 thoughts on “Braided leader (flätad tafs)

  1. Lars skriver:

    Har köpt en Furled by hand men inte hunnit testa än. Hur lång nylontafs kör du på dina flätade/furlade?

  2. Mikael Pertmann skriver:

    Jag har ännu inte köpt Furled by hand. Kommer dock göra det inom kort.

    Tafsspetsen varierar mellan 75 cm och en och en halv meter. Stora fördelen med braided är att en lång nylontafsspets hanteras fint med bra sträck.
    För torrfluga brukar jag ta en halvmeter 0,25 och en meter 0,14. Har inga direkta tester som visar att det är den rätta kombinationen men den känns bra för mig…

Kommentera

