Och vinnaren är…

I dag var stora trädgårdsåtervinningsdagen

Jag körde kanske 14 säckar samt en presenning med grejs från trädgården till Kävlinges återvinningscentral. Som alltid hade jag med mig ett spö, denna gång för att eventuellt kunna jämföra de tre ”gäddlinor” jag skrivit om tidigare. Har ju ett Guideline Epik gäddset och var inte nöjd med linan som följde med.

Stannade till vid Lödde å och drog tio kast med varje lina i tre omgångar. Ån är cirka tjugo meter bred och jag ville utröna vilken lina som kändes bäst för mig vid mitt gäddviftande. Stod som jag brukade några meter från strandkanten så kasten blev väl lite över tjugo meter när jag lade flugan strax utanför andra stranden.

Började med linan som följde med setet, den är ju märkt som en nia (men väger in enligt AFTM som en elva) och visst fungerar spö bra ihop med linan, snygga linbågar och lagom ”skjuts” i kasten. Men linan har en antydan till att korva sig och jag tycker inte den skjuter de där sista metrarna som jag vill.

Så på med Scientic Anglers Pike klass tio. Nu snackar vi, varje kast kändes en aning roligare och linan bar iväg flugan på ett trevligt sätt. Trots att linan är en klass lättare så behövde jag jobba lika mycket i varje kast och ändå sträckte gäddtafsen ut något bättre.

Sista linan var Sameos klass nio och den är ju också en ”äkta” nia. Men den var lite för lätt, jag kunde kasta till andra stranden men fick jobba mer och av någon anledning hade jag svårt att få lika tighta linbågar, antagligen för att jag fick ta i en aning mer och därmed tappade känslan i kasten.

 

Det var kul att få tillfälle att under en stunds solsken och vindstilla testa utrustning vid ”mitt” gäddvatten.

Och SA-linan är också snyggast med sin orange färg…

Grodor har börjat synas vid ån så gäddleken är väl på G. Som vanligt samlade jag ihop en påse med chipspåsar, tändare, ölburkar och annat.

Taggad , , , , , , , , , , ,

Kommentera

