Håva fisk

Håv – huggkrok – handen – slinga – stranda

Det finns många sätt att få in den krokade fisken för avfotografering eller dödande. I tidningen Allt om flugfiske 2/2014 hade de en artikel om håvar och jag har de senaste tre åren funderat en del på hur min syn på håven egentligen ser ut.

Saken är den att jag tycker håven är det ultimata sättet att ta in fisken med, man har kontroll på den krokade fisken, småfiskar som är extra känsliga riskerar inte att skadas av händer eller av fall på stenar och stressen vid landningen minskar avsevärt. Men många använder inte håv och jag är övertygad om att det finns en status i att inte använda håv. Inte bland alla men bland en ganska betydande del av flugfiskevärlden.

OK, jag gillar håv. Hur skall då den ideala håven se ut? Som med all annan utrustning är valet av håv kontexberoende, jag väljer en håv för båtfiske efter stor gädda och en annan för strandfiske efter kiloregnbågar i en liten skogssjö.

Slutpoängen i artikeln i Allt om flugfiske är att man skall välja en håv stor nog för en sexkilos öring. Nja, jag kan hålla med om det vid vissa fisken men när jag smyger i en liten skånsk å där den största öringen som fångats vägde tre kilo och normalstorleken ligger på 2-3 hekto så går nog den där djupa rejäla håven bort.

Hur skall då min håv se ut för mitt ”normala” öring/regnbågsfiske?. Jag vet precis hur den skall se ut; den skall ha ett så kallat ghostnet med en skaftlängd av 60 centimeter. Jag har använt många olika håvar i mina dagar, från 30 centimeter djupa metarhåvar med tremeters skaft till trähåvar med löjligt korta skaft som bara ger mig stresskänslor när jag står vid strandkanten och skall håva en regnbåge. Av de tre håvar jag har nu är den bästa en ihopfällbar med halvdjupt knutlöst trekantigt nät. Jag vill gärna använda min trähåv med ghostnet men den har så kort skaft att jag flera gånger haft svårt att håva fisk.

Ghostnet? ja, det är ett nät i siliconmaterial som har ganska grova maskar. Det finns ingenting som en krok kan fastna i och fisken skadas minimalt av nätet plus att håvnätet lär vara svårt att se i vattnet. Nackdelen med materialet är att det väger mer än ett mer traditionellt knutöst nät. Annars bara fördelar…

Varför 60 centimeter håvskaft? För att det skall vara lätt att hålla ut håven i vattnet och låta fisken glida in i nätet plus att vid strandfiske efter regnbåge kunna nå ut till vattnet utan att ligga på mage.

Gäddgreppet då? Alla som metar gädda använder enorma håvar (jag pratar sportfiskare nu) för att minimera skador på gäddorna och öka överlevnaden efter vägning och fotografering. Flugfiskare däremot använder gälgreppet som innebär att man låter handen glida in framför gälarna på gäddan och lyfta upp den med handkanten mot den hårda broskdelen i gäldelen. Risken med detta grepp är att man tvekar och därmed sticker sig på de vassa delarna av gäddan. Många har blött ymnigt efter att ha gällandat en gädda… Hur bra det är för gäddans överlevnad funderar jag ofta över.

Poängen är att jag inte är helt nöjd med marknadens håvar. Jag funderar på att förlänga min ghostnethåv med ett längre skaft eller kanske beställa en håv från en duktig håvbyggare som Ulrik Oldberg. Jag och han har haft lite kontakt om hur jag tycker min syn på håvar är. Problemet är förstås att en håv då kostar mellan 1500-2500 kronor. Kanske får det bli en femtioårspresent?

Nästa viktiga fråga -som jag lär återkomma till- är hur man bäst bär håven.

 

Gälgreppet. Foto: Christian

post-5818-1211318300

 

Mina håvar. Den stora håven till vänster är cirka 35 år gammal och har landat många sutare på 2,5 kg.

net

 

Ghostnet som jag monterar på en gammal trähåv med alldeles för kort skaft.

ghostnet

 

Numera används min gamla metarhåv för att rensa i poolen…

metehåv

Taggad , , , , ,

Kommentera

