Skulle inte fiska men…

I helgen som gick (onsdag-söndag) var vi på familjeläger i Roslagen.

Ett dygn var vi (bara vi sex alltså) i Stockholm och gled runt på Söder till sent på onsdagen och sedan gamla stan på torsdag förmiddag. Lägenheten vi brukar låna är ganska liten så vi försöker äta ute så mycket som möjligt. Espresso House vid Hötorget är praktisk för en barnfamilj…

Middag på onsdag blev det på Koh Phangan på Söder. Maten är ok men inredningen är häftig. Man märker att det är ett populärt ställe.

Själva lägret är inte så mycket att orda om, det är avsett för barnfamiljer så vi paddlade kanot, hade utmaningar (sex vuxna skulle stå tillsammans på en liten bricka utan att nudda golvet) och körde disco på fredagkvällen.

Jag hade med mig -förutsättningslöst- gäddspöet med några flugor och efter att alla paddlat ett par timmar tog jag en kanot och stack ut till en liten ö cirka hundra meter från bryggan. Efter 1,5 timme hade jag fått fyra gäddor i kilosklassen. Har aldrig fiskat gädda bland tång och hala klippor förut så det var lite häftigt…

Nästa morgon satte jag klockan på 06.00 och stack ut igen. Denna morgon var det vindstilla så det blev lättare att kasta och två gäddor fick jag upp.
Tillbaka innan de andra vaknat och väckte barn och tandborstade dem.

 

På alla läger finns det minst två fiskare.

Det visade sig att jag inte var ensam om att ha ett fiskeintresse, en från Skåne hade med sig spön och han var ute en liten stund, dock utan framgång. Snubbe nummer tre, Morgan från Göteborg, svor över att han inte tagit med sig flugspöet och det visade sig att han var riktigt vass på gäddfisket. 126 gäddor hittills i år och han har tagit flera över 10 kg från båt och flytring. Jag fick många nyttiga kunskaper av honom.

Trots att gäddorna var små kändes det gott i själen att få ett halvdussin arga och starka gäddor på fluga under några timmars fiske. Och att det var så lätt att komma till med en ö strax utanför lägret och fri tillgång (eftersom jag erbjöd mig att vara nyckelansvarig för båtskjulet…) gjorde gott i själen. Jag är helt enkelt ute alldeles för lite i båt och kanot och alldeles för sällan tidiga sommarmorgnar. 😦

 

Tråkigt med helgtrafiken.

Att olyckor sker vet vi och det är alltid lika hemskt. Strax norr om Linköping hade en olycka precis inträffat, i norrgående riktning (på andra sidan vägen om oss som åkte söderut) stod en halvt demolerad bil snett över vägen. Min fru såg krockkudden som löst ut och föraren som var insjunken i den. Flera bilar hade stannat och jag avundas verkligen inte den man som var först på väg fram till bilen för att hjälpa till… Vem vet vad som hänt personerna i bilen.

Senare i höjd med Markaryd var hela E4 avstängd på grund av en olycka med minst två döda och flera skadade. Efter lång väntan kom vi av och körde småvägar genom Småland södra skogar. Det blev ändå en trevlig liten färd med älvdans över ängarna och små bäckar att passera.

Jag är glad över att vi har en helt ny bil som visserligen inte är fullt lyxutrustad men som är så mycket nättare att köra än vår andra (äldre) sjusitsare.

 

Sammanfattning.

Det gör gött i själen att komma iväg lite även om man inte alltid åker till London eller bilar genom Europa. Och tillgång till båt är ett måste för ett värdigt liv.

Jag är glad över mitt beslut att alltid ha med ett lämpligt flugspö vart jag än åker och oavsett anledning. Undantaget är det dagliga pendlandet in till Malmö men vet jag att jag skall på möte eller skall leverera något så åker lite grejer med.

Gädda på fluga är kul och även de små (1-2 kg) är trevliga när fisket sker så där avslappnat som i helgen.

Jag är stolt över mina döttrar. Och att de minsta inte tvekade att skickas ut ensamma i en kajak och solopaddla i viken stärkte nog också deras självkänsla.

 

Packad bil. Jag diggar verkligen att packa i lådor…

packning

 

Gruppbild på Koh Phangang.

bandet

 

På väg ut ensam till lilla ön.

kanot

 

Första gäddan på väg in. Kolla botten…

gadda03

 

Liten men vacker. Ja, jag använder lipgrip på de små eftersom jag vill ha god kontroll över allt.

gadda01

 

Brukar inte lyfta fisk i lipgrip men denna väger inte så mycket och jag följer inte alltid mina egna regler…

gadda02

 

Kul med linbana!

linbana

 

Naturens former.

troll

 

Barn kollar in mammas paddelstil.

brygga

 

Pinnbröd är alltid en succé.

grill

 

Stannar i Linköping och handlar mat på Ica till lunch. Barnen upptäcker utegymmet.
 
gym

 

Stopp vid Göta Kanal. Jo, barnen har sett filmen…
 
sluss
 
 
På väg hem längs Vättern. Barnröst i baksätet: ”Är det här Johan Klingberg bor..?”
 
vattern
Taggad , , , , , ,

2 thoughts on “Skulle inte fiska men…

  1. Carin Hempel skriver:

    Häftiga bilder, en sån himla gädda att få på kroken! Kunde Du ta vara på dem överhuvudtaget?
    Härliga döttrar Ni har där!
    Tänk att jag också har en del i dem! HA!

  2. Mikael Pertmann skriver:

    Nix Carin, alla gäddor fick gå tillbaka i havet med varsam behandling. Men nästa gädda jag tar i Lödde å kommer bli gäddqueneller. Brukar annars tillaga gäddorna hela i ugn med svamp och gräslök i magen.

Kommentera

