Att bära sin utrustning 6

Sling pack.

Ja, jag har haft tillfälle att testa ytterligare en variant av att bära utrustning. De så kallade sling packs vilket innebär att du bär en liten ryggsäck över ena axeln..

Dessa har på senare tid omnämnts som guds gåva till flugfiskaren. ”Alla” guider bär dem.

Jag har själv en Simms large sling pack och min erfarenhet av den och andra (Orvis med flera) är i all korthet följande:
De är smidiga. Man kan ha en rätt tung packning men ändå kasta obehindrat.
Har man kameran i ryggsäck eller väst måste man ta av dem för att komma åt kameran. Det behöver man inte med en sling pack.

Men, jag tycker ändå de har en del svagheter.
Sammanfattningen är enkel, avsett hur lite eller mycket du bär, oavsett märke eller pris på din sling pack så bär du ändå allt över en axel. Och har du som jag ont i en axel så är en väst tusen gånger bättre för att avlasta axlarna.

Ett problem med sling packen är att om jag inte spänner upp allt tajt så hänger grejerna ut en bit från ryggen = spänningar i axlar och rygg.

Så min rekommendation är att om du vill ha en sling pack så köper du de minsta, de där på max sju liter. Och du bär bara ett par askar och lite tilbehör förutom en kompaktkamera. Annars är en väst alltid ett bättre val.

Jag använder min Simms med glädje för att bära dagens utrustning till och från jobbet. Bärbar dator, Victorinox, Orvis frequent flyer med mera. Jag cyklar till bussen och då fungerar sling packen bra. Inte många väskor som bär min MacAir så smidigt.

wolly

Taggad , , , , ,

Kommentera

