Har det gått upp öring i Bäveån Uddevalla?

I min gamla hemstad Uddevalla flyter Bäveån genom staden och ut i Byfjorden. Bäveån är ju inte direkt någon öringå att tala om men jag och många har ju en dröm, om att det i framtiden skall göras åtgärder för att öring skall vandra upp och leka.

Vissa saker har gjorts. 2021 revs en damm vilket tog bort ett vandringshinder. Men det är mycket som behöver göras för att säkerställa vandrande fisk och inte minst lekande fisk.

2020 installerades en kamera med fiskräknare vid det första kraftverket i staden.
Jag tycker väl det varit si och så med den räknaren. Ibland har den varit trasig, ibland har den varit igensmutsad och det finns ingen data att hämta om resultaten från kommunen eller hur den skall bedömas.
Eller, data finns ju. Man kunde gå in och se resultaten av räkningen och dessutom se filsmsnuttar på fiskar som passerat kameran. Ibland blev det fina filmsnuttar på grov öring.

Problemet -enligt mig- är att det inte verkar finnas någon riktig plan för vilken nytta kameran skall göra eller vad resultaten skall leda till.

De resultat som finns är dessutom dystra. 2021 räknades det in 6 öringar och 2022 33 stycken öringar under hela året. Men det säger inte så mycket eftersom man inte vet om kameran var i funktion -2021 redovisades ingen fisk alls under hösten- och som sagt, vad säger detta och vad kommer man göra med datan.

Här en bild av mätningarna 2020-2022. 2023 har jag inte tillgänglig just nu.


Märkt , , , , , , ,

Lämna en kommentar