Fiskevård och nymffiske

Årets ”årensning” med klubben är i dag avklarad

Det innebär att vi gör fiskevård light och avslutar med gofika och grillad sponsrad korv.

Ett dussin klubbmedlemmar slöt upp och vi delade upp oss i två grupper. En anföll ett träd som fallit över ån och den andra gruppen rullade sten från kanterna av ån ut i strömmen. De senaste hundra åren har alla skånes strömmar haft samma utveckling, man har dragit in sten från strömfåran till kanterna för att kvarnar och annat skall få snabbare vattenflöde. Nu lägger vi tillbaka stenar för att skapa strömvirvlar åt lax och för att återskapa en ojämn strandkant för öringen.

Som vanligt avslutades hårt arbete med grillad korv och bästa bakverken från en av markägarna vi arrenderar fisket av.

Här film på dagens arbete.

 

Efter stenrullandet stannade jag vid en fin strömsträcka och lät en förtyngd nymf (husmask) rulla längs stenbotten. Jag fastnade i träd och nymfen krokade i botten. Svor över att jag glömt brynet när kroken blivit slö.

Efter att ha rollkastat tio gånger i kantem av en strömfåra (som skapats av ett nedfallet träd) kände jag en dragning och krokade i något som först var slött och sedan… …drog ut lina och rusade fram och tillbaka. Efter fem minuters drillande beslutade jag mig för att köra hårt och testa hur mycket press jag kan sätta med Stroft 0,14. Jag låste linan och lät fisken böja spöet. Det gick bra.

Fisken ville flera gånger ta vägen in bland nedfallna grenar och annat men vi vet ju alla vad som händer när tafsen går fast i sådant. Så jag pressade och gjorde som laxfiskare, jag snubblade uppströms och drog med mig fisken med spänt spö. (Ok, laxfiskare springer i och för sig nedströms när laxen dragit ut för mycket lina…)

Spöet var ett Loop Yellow Line klass 4.

3,2 kg regnbåge på tung nymf som imiterar husmask. Magen på regnbågen var full av … …husmaskar.

 kilo

Märkt , , , , , ,

Lämna en kommentar